Liike- ja toimitilavalaistus / Myymälävalaistus
Liike- ja toimitilavalaistus
Toimivan liike- toimisto- ja myymälävalaistuksen rakentaminen alkaa aina valaistussuunnitelman
laatimisella. Valaistussuunnittelussa on otettava huomioon brändimaailma, jota
kyseessä oleva yritys, myymälä tai myymäläketju edustaa. Valaistuksen on tuettava
brändin asettamia vaatimuksia. Muita suunnittelua ohjaavia tekijöitä ovat
käytännöllisyys ja energiatehokkuus. Led teknologian nopea kehitys mahdollistaa
esimerkiksi eri värien korostamisen tarpeen mukaan. Mallistosta löytyy riittävästi
laadukkaita vaihtoehtoja ostoympäristöjen valaistusratkaisuihin.
Onnistuneella valaistussuunnitelmalla varmistetaan myös toteutuminen
kustannustehokkaalla tavalla. Samalla varmistetaan onnistunut asiakaskokemus ja
kasvatetaan myyntiä tai viihtyisät ja tehokkaat toimistotilat. Laadukkaisiin valaisimiin sijoittaminen on investointi tulevaisuuteen sillä laatuvalaisimien taloudellinen elinikä on huomattavasti
halpatuotteita pidempi. Lisäksi laadukkaat valaisimet vaativat paljon vähemmän
huoltoa ja ylläpitoa elinkaarensa aikana.
Kun valitaan ostoympäristöön valaisimia, on otettava huomioon valaisinten tehtävä
ja haluttu vaikutus. Valaisimien suuntaaminen ja huolto eivät saa viedä liikaa aikaa myymälän henkilökunnalta. Nykyteknologia mahdollistaakin jo älykkäät
valaistusjärjestelmät, joita hallinnoidaan paikallisesti esimerkiksi älylaitteilla. Toimiva ja hyvin suunniteltu valaistusjärjestelmä edistää energiatehokkuutta ja
mahdollistaa erilaisen myymälänäkyvyyden esimerkiksi yö- ja päiväaikaan. Valon laatu on myös tärkeä, värintoisto, välkkyminen ja oikea värilämpötila on huomioitavia seikkoja valaisimien valinnassa.
Myymälävalaistus
Toimitiloissa voidaan käyttää samoja teknisiä ratkaisuja kuin myymälöissä. Osaavalla valaistusuunnitelulla voidaan vahvistaa yrityksen brändin rakentamista ja edistää työviihtyvyyttä puhumattakaan työterveydellisistä seikoista. Yrityksen imago rakentuu osaltaan toimitilojen perusteella. Valaistuksen avulla yrityksen toimitiloissa on mahdollista luoda haluttu ilme tukemaan brändin rakentamista. Esimerkiksi Arkos lightin, Rovasin, Light-Pointin ja Faro:n tuotteilla voidaan luoda persoonallisia ratkaisuja toimitilojen valaistukseen. Tyylikkäiden sisustusvalaisimien avulla luot erilaisia tunnelmia sisustukseen, esimerkkinä Zavaluce, Fabbian tai Faro. Näin varmistetaan asiakaskohtaamisen ainutlaatuisuus.
Laatuvalon valaistussuunnittelu pohjautuu laajaan materiaalien, valaistuskäytäntöjen, tyylilajien sekä rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvien prosessien tuntemukseen.
Biofiilinen suunnittelu
Biofiilinen suunnittelu on ratkaisu, jolla saavutetaan aivan uudentyyppisiä viihtyvyys
ja terveystekijöitä. Suunnittelussa sovelletaan luonnollisia materiaaleja ja eläviä
rakenteita kuten kasveja yhdistettyinä valaistusraktaisuihin. Valon määrä, värilämpötila voi siis elää luonnollisen vuorokausirytmin mukaan. Päämääränä luonnon läheinen tila ja tunnelma. Ota yhteyttä ja kysy lisää mitä olemme jo suunnitelleet ja mitä meillä on suunnittelupöydällä!
Valaistus konseptointi
Valaistuskonseptointi on merkittävä kokonaisuus brändin identifikaation rakentamisessa. Valaistuksen merkitystä ei tässäkään yhteydessä ei kannata väheksyä.
Kun brändille luodaan brändikäsikirjaa tai muuta identifikaation ohjeistusta, on
siihen järkevää sisällyttää osio, jossa käsitellään yksityiskohtaisesti valaistuksen
tavoitteet, välineet ja käytön ohjeistus.